مهاجرت به تركيه

ارائه اطلاعات گردشگري و راهنماي سفر

دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۰۳

مهاجرت به تركيه

مهاجرت به تركيه

در اين مقاله از وب سايت گردشگري تاپ تراول به معرفي چگونگي مهاجرت به تركيه خواهيم پرداخت . با ما همراه باشد.

مهاجرت و اقامت در تركيه

تركيه كشوري در جنوب شرقي اروپا و جنوب غربي آسيا است و دو قاره مهم اروپا و آسيا را به هم متصل مي‌كند.مساحت اين كشور تقريبا از نصف ايران كمتر است و جمعيت زيادي را در خود جاي داده است. همچنين مردم بسياري اين كشور را براي تحصيل انتخاب مي‌كنند و از لحاظ تحصيلات پزشكي هم بسيار مطرح است. اين كشور كوهستاني و نسبتا پر باران ۷۷ ميليون جمعيت دارد. سالانه افراد زيادي براي سفر، تحصيل، كار يا اقامت به اين كشور سفر مي‌كنند. مهاجرت به تركيه بسته به دليل و مدت زمان اقامت نياز به ويزا يا ساير مجوزهاي لازم دارد. جاهاي ديدني استانبول

مهاجرت به تركيهمهاجرت به تركيه

ويزاي تركيه

صرف‌نظر از تابعيت و چرايي مهاجرت، شما براي ورود به اين كشور نياز به يك گذرنامه‌ي معتبر از كشور مبدا خود داريد. گذرنامه‌ي شما حداقل بايد ۹۰ روز اعتبار داشته باشد. اگر شش ماه به تاريخ انقضاي گذرنامه‌ي شما باقي مانده‌است، قبل از ورود به تركيه بايد براي تمديد آن اقدام كنيد. نياز شما به ويزا بسته به كشور مبدا، مدت اقامت و دليل سفر مشخص مي‌شود. بسياري از كشورها موافقت‌نامه‌هاي مربوط به ويزا را امضا كرده‌اند كه به شهروندان اجازه‌ي سفر سه ماهه به تركيه بدون ويزا را مي‌دهد. برخي از مليت‌ها نيز براي ورود به تركيه معاف از ويزا نيستند بلكه در مرز ورودي بايد براي دريافت ويزا هزينه‌ي نقدي پرداخت كنند. براي بررسي اين كشورها و طول اقامت مجاز با وزارت امور خارجه‌ي تركيه تماس بگيريد. اين وزارت‌خانه در وب‌سايت خود هزينه‌ي مربوط به ويزا را قيد كرده است.

انواع روش‌هاي مهاجرت به تركيه

تركيه از جمله كشورهايي است كه مردم بسياري را هر سال براي اقامت به خود جذب مي‌كند و شرايط بسياري را براي آن‌ها فراهم مي‌آورد. اما مهاجرت به تركيه در سال 2018 خود شرايط و انواعي دارد. مهاجرت به تركيه به طور كلي به دو دسته اقامت دائم و اقامت توريستي تقسيم مي‌شود كه هر كدام از اين اقامت‌ها هم خود زير مجموعه‌هايي دارند. در اينجا به بررسي انواع اقامت و مهاجرت به تركيه مي‌پردازيم.

اگر تمايل به درخواست مجوز اقامت در تركيه در سال 2018 را داريد، نياز به يك گذرنامه يا سند مسافرتي معتبر براي حداقل ۶۰ روز پس از انقضاي مجوز اقامت درخواست شده و دو نسخه از آن داريد. علاوه بر اين، نياز به دو قطعه عكس گذرنامه، ويزا، و فرم درخواست تقاضاي پر شده داريد. بسته به نوع مجوز اقامت، ممكن است به مدارك مختلفي مانند گواهي اشتغال، گواهي اشتغال به تحصيل در مدرسه، دانشگاه يا غيره از شما درخواست شود. اجازه‌ي اقامت شما بين ۶ ماه تا ۵ سال بسته به نوع مجوز و دليل درخواست شما است. هزينه درخواست اگر چه متفاوت است اما حدودا بين ۶۰ تا ۸۰ يورو است.

اقامت توريستي تركيه ، بدون داشتن ويزا

اين نوع اقامت ۳ ماهه است و براي ايرانيان بدون ويزا در نظر گرفته شده است. يكي از مهم‌ترين نكاتي كه بايد به آن توجه كرد اين است كه افراد مي‌توانند ۳ ماه در اين كشور اقامت توريستي داشته باشند، اما نمي‌توانند به فعاليت تجاري يا تحصيلي در اين كشور بپردازند، بلكه تنها مي‌توانند مثل توريست‌ها در آنجا استراحت و اقامت داشته باشند.

اقامت ۶ ماهه توريستي در تركيه با دفترچه اقامت

اين نوع اقامت هم مثل اقامت ۳ ماهه با مدت زمان بيشتر براي گردش و تفريح است. اقامت توريستي تركيه ۶ ماه است و نياز به دفترچه اقامت دارد كه پروسه‌اي حدود ۱۵ روز را براي دريافت در برمي‌گيرد تا افراد بتوانند اين مدت زمان را در تركيه بمانند. اما همچنان اجازه كار، تجارت يا تحصيل ندارند. البته مي‌توانند براي خريد ملك يا اجاره آن اقدام كنند و از اين طريق امكان اقامت يك ساله هم براي اين افراد به وجود خواهد آمد.

مهاجرت به تركيه از طريق خريد ملك

خريد خانه در تركيه كار نسبتا آساني است. افرادي كه ملكي را در تركيه خريداري كنند با تمديد اقامت يك ساله خود تا ۵ سال، مي‌توانند اقامت دائم تركيه را هم دريافت كنند. اين نوع مهاجرت به تركيه از يك جهت خوب است كه نياز به سرمايه زياد براي تجارت يا سرمايه‌گذاري ندارد و افراد با خريد ملك هم اقامت دائم را دريافت مي‌كنند و هم با افزايش خوب قيمت ملكشان روبه‌رو خواهند شد.

اقامت تحصيلي تركيه

مهاجرت به تركيه از طريق تحصيل يكي از پرطرفدارترين و راحت‌ترين نوع گرفتن اقامت است. براي تحصيل در تركيه ابتدا بايد مدرك زبان تركي (تومر) را از طريق آزمون، با نمره خوب دريافت كنيد و سپس براي رفتن اقدام كنيد. اكثر دانشگاه‌هاي تركيه به زبان تركي هستند، بنابراين داشتن اين مدرك از مهم‌ترين كارهايي است كه بايد پيش از ثبت نام انجام دهيد.

پس از كسب اين مدرك، بايد براي دانشگاه مورد نظر آماده شويد و مدارك را بفرستيد و پيش‌ثبت‌ نام كنيد. پس از تاييد از طرف دانشگاه و پذيرش توسط آن‌ها، شما مي‌توانيد براي گرفتن ويزاي تحصيلي و اقامت دانشجويي اقدام كنيد. البته بعد از پايان تحصيل، مدت كمي زمان براي شما وجود دارد تا شما بتوانيد در صورت علاقه يا نياز، ويزاي خود را تبديل به ويزاي ديگري مثل ويزاي كاري كنيد. با پيدا كردن كار مناسب يا كار آفريني يا خريد ملك، مي‌توانيد براي گرفتن اقامت ديگري اقدام كنيد تا به اقامت دائم برسيد.

مهاجرت به تركيه از طريق اقامت كاري و استخدام

اقامت كاري در تركيه مثل اقامت كاري در كشورهاي ديگر داراي شرايط خاصي است كه امكان دريافت آن را كم مي‌كند. اول اين كه براي گرفتن اين اقامت بايد شما از طريق يك كارفرما يا يك شركت معتبر از طرف تركيه دعوت به كار شويد، اما اين خود به آساني امكان‌پذير نيست. ابتدا اين كار با شرايط و نيازهاي خود در ميان مردم كشور تركيه آگهي مي‌شود و در صورت نبودن فردي براي همكاري با اين شرايط، اين كار در ميان مردم ديگر كشورها آگهي مي‌شود. از طريق وزارت كار تركيه، هيچ فردي با اين شرايط در اين كشور نبايد بي‌كار باشد تا افراد بتوانند از كشورهاي ديگر مثل ايران براي اين كار اقدام كنند.

پس از اقدامات لازم، افراد بايد از طريق شركت‌ها مورد تاييد قرار گيرند. پس از آن اقامت يك ساله براي افرادي كه مشغول كار مي‌شوند، ارائه مي‌شود. با تمديد اين اقامت تا ۵ سال و كار مداوم، اين افراد مي‌توانند اقدام به مهاجرت به تركيه كرده و اقامت دائم تركيه را دريافت كنند. با اين شرايط امكان مهاجرت به تركيه از طريق كار بسيار پايين مي‌آيد اما امكان‌پذير است و هر سال افراد زيادي از اين طريق براي مهاجرت به تركيه اقدام مي‌كنند.

مهاجرت به تركيه از طريق ثبت شركت و كارآفريني

ثبت شركت در تركيه به تنهايي و آساني به شما امكان اقامت دائم را نمي‌دهد. اين امر خود نياز به شرايطي دارد. ابتدا اين كه اين نوع شركت و كارآفريني از طريق دولت تركيه تاييد شود و در تركيه به آن نياز باشد. پس از اين تاييديه افراد مي‌توانند با ثبت شركت خود اقامت ۶ ماهه موقت دريافت كنند؛ پس از كار و تاييديه مجدد از طريق دولت اين اقامت تا ۱ سال تمديد مي‌شود و سپس با تمديد ۲ سال، تا ۵ سال فعاليت مداوم شركت و كار در آن افراد مي‌توانند براي دريافت اقامت دائم تركيه و دريافت شناسنامه و پاسپورت تركيه اقدام كنند.

مهاجرت به تركيه از طريق ازدواج

ازدواج يكي از روش‌هاي دريافت اقامت هر كشور است. براي مهاجرت به تركيه از طريق ازدواج بايد ابتدا به اين نكته توجه داشته باشيد كه فردي كه با آن ازدواج مي‌كنيد، نبايد خود پناهنده باشد، بلكه بايد اقامت دائم تركيه را داشته باشد. سپس بايد به نكته مهم ديگري توجه كنيد و آن رسمي بودن ازدواج و داشتن مدارك معتبر است.

صوري بودن مدارك و ازدواج، پيگرد قانوني دارد. بعد از ۵ سال ازدواج و زندگي مشترك و تحقيقاتي كه پليس تركيه براي اطلاع از صحت اين ازدواج در طول اين ۵ سال انجام مي‌دهد، اقامت دائم تركيه به شما تعلق مي‌گيرد.

فرآيند مهاجرت به تركيه

اطمينان حاصل كنيد كه قبل از ورود تمامي مدارك مورد نياز خود را به همراه داريد. اگر به منظور اقامت، تحصيل يا كار به اين كشور مي‌رويد نياز به مجوزهاي خاصي داريد. كه در ادامه راهنماي اوليه‌ي فرآيند مهاجرت به تركيه آورده شده است:

  • ويزا: براي ورود به كشور درخواست ويزاي خود را مي‌توانيد به سفارت يا كنسولگري اين كشور تحويل دهيد. از چندين ماه قبل بايد براي اين كار اقدام كنيد چون ممكن است چندين ماه به طول بيانجامد تا پرونده‌ي شما بررسي و پردازش شود. در صورتي كه سوالي در مورد ويزا داريد، مي‌توانيد از مشاوران سفارت كمك بگيريد.
  • مجوز كار يا اقامت: در صورتي كه قصد اقامت يا كار در تركيه را داريد نياز به اجازه‌ي اقامت در اين كشور را داريد، بنابراين بايد تقاضاي ويزاي اقامت يا كار را در كشور مبدا خود به سفارت يا كنسولگري تركيه تحويل دهيد.
  • اطلاعات اضافي: احتمالا براي تضمين خريد بليط بازگشت به كشور مبدا خود از شما خواسته شود تا مدارك اضافي به سفارت تحويل دهيد. هم‌چنين ممكن است از شما مدارك رزرو هتل گرفته شود.

اگر قصد اقامت موقت در تركيه به منظور اهداف تجاري يا گذراندن تعطيلات را داريد، اطمينان حاصل كنيد كه ويزاي درخواستي شما امكان ورود چندين بار به تركيه را به شما مي‌دهد. در صورتي كه ويزاي شما تنها اجازه‌ي يكبار ورود را بدهد، پس از بازگشت ويزاي شما باطل خواهد شود. لازم است قبل از هر اقدامي براي دريافت ويزاي تركيه، شرايط و محدوديت‌هاي موجود را در سفارت يا كنسولگري تركيه بررسي كنيد. در هر موردي كه شك داريد، سوال كنيد. فرآيند مهاجرت نياز به صبر و شكيبايي زيادي دارد، به همين دليل بهتر است اطلاعات لازم را از مقامات تركيه دريافت كنيد تا در هنگام درخواست دچار اشتباه و مشكل نشويد.

مهاجرت به تركيهمهاجرت به تركيه

ويزاي تركيه

در صورتي كه قصد داريد بيش از ۹۰ روز در تركيه اقامت داشته باشيد يا برنامه‌هاي كاري يا تحصيلي در تركيه داريد، نياز به ويزا خواهيد داشت. در وهله‌ي وسيع‌تر، ويزاهاي تركيه به دو دسته‌ي تك ورودي و چند ورودي تقسيم مي‌شوند. ويزاي توريستي و ويزاي مرزي نيز بسته به مليت و تابعيت متقاضي در نقاط ورودي كشور ارائه مي‌شود كه تنها براي يكبار ورود به تركيه معتبر است. با اين وجود، ويزاي دانشجويي يا ويزاي كار ورودهاي متعدد به كشور تركيه را تحت پوشش قرار مي‌دهد.

با اين حال در اين دو دسته‌بندي از ويزا، بسته به نوع فعاليت شما ويزاهاي خاصي صادر مي‌شود. براي درخواست ويزا بايد به سفارت يا كنسولگري تركيه مدارك لازم را ارسال كنيد. در زير مدارك مشترك كاربردي براي اكثر ويزاها آورده شده است:

  • پاسپورت
  • فرم تقاضا (از طريق وزارت امور خارجه آن را دريافت كنيد)
  • دو قطعه عكس گذرنامه
  • دعوت‌نامه يا نامه‌ دعوت به كار
  • اثبات بيمه‌ درماني
  • اثبات بليط برگشت يا تامين هزينه‌هاي مالي براي خريد بليط بازگشت
  • ارائه شواهدي براي تامين هزينه‌هاي مالي در طول اقامت
  • هزينه‌ي پردازش ويزا (بسته به نوع ويزا و مليت متفاوت است)

صرف‌نظر از نوع ويزا بايد تمام مدارك درخواست شده به سفارت تحويل داده شود، در برخي از موارد خاص علاوه بر مدارك فوق‌الذكر ممكن است نياز به مدارك اضافي نيز باشد.

ويزاي توريستي

اين ويزا به مسافراني داده مي‌شود كه براي ورود در نقطه مرزي واجد شرايط نيستند. ويزاي توريستي به مدت ۹۰ روز صادر مي‌شود و تنها براي يكبار ورود معتبر است. در صورتي كه ويزاي شما در مرز اخذ شده باشد، اجازه‌ي خروج يا ورود مجدد به تركيه بدون اخذ يك ويزاي جديد را نداريد. گردشگران واجد شرايط در نقطه‌ي مرزي نيز مي‌توانند درخواست ويزاي خود را در يك كنسولگري يا سفارت مربوط به تركيه ارائه دهند.

ويزاي تجاري

كسب ويزاي تجاري مشابه با ويزاي گردشگري است، اما براي مسافراني صادر مي‌شود كه قصد كسب‌وكار موقت در تركيه را دارند مانند شركت در جلسات، كنفرانس‌ها يا سخنراني‌ها. مشابه با ويزاي توريستي، ويزاهاي تجاري نيز عموما ۹۰ روزه هستند و تنها براي يك بار ورود به تركيه اعتبار دارند. در صورتي كه نياز به ويزاي تجاري داريد، بايد مدارك لازم براي اثبات كسب‌وكار در تركيه را ارائه دهيد.

ويزاي دانشجويي

دانش‌آموزان ثبت‌نام در دانشگاه، مدارس يا كلاس‌هاي زبان تركي بايد درخواست خود را به صورت رسمي به وزارت امور خارجه يا وزارت آموزش تحويل دهند. براي درخواست ويزاي دانشجويي تركيه نياز به نامه‌ي مدرسه يا دانشگاه براي تاييد ثبت‌نام خود داريد. پس از ورود لازم است حداكثر تا ۳۰ روز خود را به اداره‌ي پليس محلي معرفي كنيد. پس از ثبت‌نام شما در دانشگاه، اجازه‌ي اقامت صادر مي‌شود. ويزاي دانشجويي يا اقامت به شما اجازه‌ي ورود و خروج متعدد در مدت يك سال را مي‌دهد. پس از انقضاي ويزا بايد براي تمديد آن اقدام كنيد. در غير اين صورت اقامت شما غير قانوني تلقي مي‌شود.

ويزاي اقامت

در صورتي كه تمايل به اقامت به مدت طولاني‌ داريد، بايد براي ويزاي اقامت درخواست دهيد. حداقل بايد دو ماه قبل از عزيمت ، مدارك و اسناد درخواستي خود را بايد به سفارت يا كنسولگري تركيه ارائه دهيد چون پردازش آن نياز به زمان دارد. با وجود ويزاي اقامت، اجازه‌ي كار در اين كشور را نخواهيد داشت به همين دليل بايد در طول اقامت توانايي تامين هزينه‌هاي مالي خود را داشته باشيد.

ويزاي كار

حداقل دو ماه قبل از عزيمت بايد درخواست ويزاي كار خود را ارسال كنيد. در عين حال، كارفرما بايد مستندات خاص را به وزارت كار و امور اجتماعي ارسال كند. اين وزارت‌خامه ليست به روز شده از اسناد و مدارك مورد نياز را در وب‌سايت خود قيد كرده است. ارائه‌ي اسناد مورد نياز و فرم‌ها بايد همزمان با درخواست ويزا صورت بگيرد. وزارت كار و امور اجتماعي ظرف ۹۰ روز پرونده شما را پردازش خواهد كرد. به محض تاييد درخواست شما، مجوز كار به شما داده مي‌شود،لازم است هزينه‌هاي پردازش ويزاي كار خود را بپردازيد. همانند ويزاي دانشجويي، شما بايد ظرف ۳۰ روز از لحظه ورود خود را براي اجازه‌ي اقامت در اين كشور به پليس محلي معرفي كنيد. تا زماني كه هر سه مجوز لازم را نگيريد، مجاز به شروع كار نيستيد.

مهاجرت به تركيهمهاجرت به تركيه

مجوز كار در تركيه

هر فرد خارجي براي كار در تركيه نياز به يك مجوز كاري معتبر دارد. اين مجوزها توسط وزارت كار و امورد اجتماعي تركيه صادر مي‌شود. بسياري از خارجي‌ها همزمان بايد براي دريافت ويزاي كار و مجوز كار اقدام كنند. بدين معني كه شما بايد درخواست ويزاي كار خود را به كنسولگري يا سفارت ارسال كنيد و همزمان با شما كارفرما مدارك مورد نياز براي دريافت مجوز كار را به وزارت كار و امور اجتماعي ارسال نمايد.

با اين وجود، امكان دريافت مجوز كار در خود كشور تركيه نيز وجود دارد. افراد خارجي واجد شرايط بايد قبل از به پايان رسيدن انقضاي شش ماه آخر اقامت خود در تركيه براي دريافت مجوز كار اقدام كنند. خارجي‌هايي كه به عنوان توريست به تركيه وارد شده‌اند، اجازه‌ي كار را ندارد.

فرآيند تقاضاي مجوز كار

صرف‌نظر از درخواست مجوز كار در داخل يا خارج از تركيه، شما نياز به يك قرارداد كاري يا پيشنهاد شغلي داريد. زماني‌كه شما و كارفرما درخواست مجوز كار خود را به وزارت كار و امور اجتماعي ارسال مي‌كنيد، ۹۰ روز كاري بررسي درخواست شما به طول مي‌انجامد. در صورت تاييد درخواست، شما بايد شخصا به سفارت تركيه براي دريافت ويزاي كار و صدور گذرنامه مراجعه كنيد. در صورتي كه در داخل تركيه مجوز كار به شما داده شود، بايد ويزاي خود را به وزارت كار و امور اجتماعي در آنكارا ببريد. در نهايت، ظرف ۳۰ روز از لحظه‌ي ورود به تركيه براي دريافت مجوز اقامت بايد به پليس محلي مراجعه كنيد. در شعب خارجي ايستگاه پليس محلي نزديك به محل كار خود اقدام كنيد. شما تا زمان دريافت ويزاي كار، مجوز كار و مجوز اقامت مجاز به شروع كار نمي‌باشيد.

تمديد مجوز كار در تركيه

مجوز كار براي يك دوره‌ي يك ساله صادر مي‌شود. در صورتي كه نياز به تمديد مجوز كار خود داريد، بايد ۲/۵ ماه قبل از انقضاي مجوز كار درخواست تمديد مجوز بدهيد. در اين صورت مجوز كار شما به مدت دو سال تمديد خواهد شد. در صورت تقاضاي تمديد بار ديگر به مدت سه سال تمديد خواهد شد. در صورتي كه ۸ سال متوالي در تركيه كار يا اقامت داشته باشيد، آنگاه مجاز به درخواست مجوز نامحدود و دائم كار در تركيه هستيد كه نيازي به تمديد نخواهد داشت. درخواست تمديد مجوز كار را بايد به وزارت كار و امور اجتماعي در آنكارا ارائه دهيد.

مجوز كار مستقل

در صورتي كه در ۵ سال گذشته بدون وقفه و به طور قانوني در تركيه كار كرده باشيد، شما مجاز به اخد مجوز كار مستقل مي‌باشيد كه به شما اجازه‌ي كار به عنوان يك فرد شاغل را مي‌دهد. اين مجوز نقطه عطف مهمي براي شماست اگر هدف نهايي شما شروع كسب‌وكار در تركيه باشد.

تمديد مجوز اقامت

در صورتي كه بخواهيد مجوز اقامت خود را تمديد كنيد، ۶۰ روز قبل از انقضاي مجوز بايد اقدام كنيد. لازم است مدارك اقامت خود را براي تمديد ارائه دهيد تا به شما اجازه‌ي ماندن حتي پس از منقضي شدن مجوز داده شود. اجازه‌ي جديد دقيقا از تاريخ انقضاي مجوز قبلي معتبر است. با اين وجود، در هيچ شرايطي به منظور افزايش مدت اقامت در تركيه مقامات تركي را فريب ندهيد. اين امر ممكن است منجر به اخراج شما از تركيه يا محكوم شدن به زندان‌هاي بدنام تركيه شود.

مجوز اقامت بلند مدت

در صورتي كه درخواست اقامت بلند مدت تركيه را داريد، بايد الزامات زير را فراهم كنيد:

  • ۸ سال اقامت دائم در تركيه
  • عدم دريافت كمك اجتماعي در سه سال گذشته
  • درآمدزايي كافي و پايدار براي تامين مالي هزينه‌هاي خود و خانواده
  • بيمه درماني معتبر (براي متقاضيان زير ۶۵ سال)
  • عدم تهديد امنيتي يا عمومي

براي اقامت در تركيه بايد مستندات مشابه علاوه بر شماره اقامت و شماره مالياتي ارائه شود.

مهاجرت به تركيهمهاجرت به تركيه

تابعيت تركيه

اگر چندين سال است كه در تركيه زندگي مي‌كنيد و قصد ترك آن را نداريد، بايد براي درخواست تابعتي تركيه‌اي درخواست دهيد. اين نوع درخواست ديگر نياز به تمديد، مجوز اقامت و كار ندارد. در صورتي كه تركيه به شما تابعيت دوگانه بدهد، مي‌توانيد مليت خود را حفظ كنيد. حتي مي‌توانيد براي درخواست تابعيت تركيه از كشور مبدا اقدام كنيد.

الزامات واجد شرايط براي تابعيت نسبتا ساده است: شما بايد سن بلوغ كامل بر اساس قانون كشور مبدا خود داشته باشيد، حداقل ۵ سال با وقفه‌ي كمتر از ۶ ماه در تركيه زندگي كرده باشيد. در صورتي كه با يك شهروند تركيه ازدواج كرده باشيد اين مدت به سه سال كاهش مي‌يابد.

در صورت درخواست تابعيت بايد از سلامت كامل جسم و روان بهره‌مند باشيد و هيچ سابقه‌ي جنايي نداشته باشيد. هم‌چنين بايد در سطح پايه قادر به صحبت به زبان تركي باشيد. در صورتي كه با يك شهروند تركيه ازدواج نكرده‌ايد بايد مدارك لازم براي اقامت در تركيه را ارائه دهيد. در صورتي كه شاغل باشيد، بايد مدارك مربوط به كار خود را ارائه كنيد.

شانس گرفتن شهروندي شما در صورتي افزايش مي‌يابد كه بتوانيد به فرهنگ و جامعه تركيه كمك شاياني بكنيد. اگر كارمند يك شركت تركي هستيد، يا ورزشكار حرفه‌اي يا استاد دانشگاه هستيد، آنگاه امكان گرفتن تابعيت چندان سخت نخواهد بود.

درخواست شهروندي تركيه

براي درخواست شما نياز به ارائه مدارك زير به اداره‌ي دولتي محلي معمولا شهرداري داريد:

  • ۴ قطعه عكس گذرنامه
  • مدارك اثبات رابطه خود با همسر و فرزندان
  • گواهي سلامت ذهني و جسمي

هم‌چنين بايد توانايي زبان تركي خود را نيز اثبات نماييد. براي اين منظور بايد با يك مقام دولتي مصاحبه كنيد. اين مصاحبه‌هاي ذهني هستند و معمولا شكل رسمي دارند. اگر به زبان تركي مسلط باشيد، مشكل وجود نخواهد داشت.

به محض تحويل اسناد به شهرداري، به شما فرم‌هاي درخواست داده مي‌شود. پس از تكميل كردن پرونده، بايد هزينه‌هاي مربوط به درخواست و بازبيني اسناد و ارسال به وزارت كشور را بپردازيد. معمولا از طريق ايميل كنسولگري تركيه به شما اطلاع مي‌دهد. به ياد داشته باشيد قانون شهروندي تركيه انعطاف پذير است. مقامات دولتي گاهي موارد استثنايي را نيز تصديق مي‌كنند تا تصور مردم از كشور تركيه را در سطح رسانه‌هاي بين‌المللي بهبود ببخشند. اين امر به خصوص در تركيه براي متحد شدن با اتحاديه‌ي اروپا تحقق مي‌يابد.

نكاتي در مورد شهروندي تركيه

در صورتي كه از طريق ازدواج تابعيت را گرفته باشيد، بعد از طلاق وضعيت شهروندي شما تحت تاثير قرار نخواهد گرفت. با اين وجود، اگر براي اخذ شهروندي تركيه ازدواج سوري انجام شود، دادگاه‌هاي تركيه بر اساس يك ازدواج فريبانه حق شهروندي را ابطال مي‌كنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.